eilanden automatiseren

Eilanden automatiseren

Bij het woord eiland denk ik niet echt meer aan automatiseren, maar altijd aan zon, zee, strand en palmbomen.

Geen idee waarom, want onze Waddeneilanden voldoen niet helemaal aan dat beeld.

Maar tik voor de aardigheid eens ‘eiland’ in Google in en bekijk de afbeeldingen die je dan krijgt. Het ene nog idyllischer dan het andere, zoiets als de Malediven.

Veel azuurblauwe zee, wit strand en mooie natuur, of in elk geval groene bomen en de suggestie dat eilanden onbewoond zijn.

Laten we wel wezen, met de temperaturen in Nederland is het eigenlijk best een aanlokkelijk idee, zo’n tropisch eiland. 

Stel je nou toch eens voor dat je zo’n eilandje hebt…

Heerlijk rustig, geen gedoe of bemoeienis met anderen, altijd rust, lekkere temperatuur en een zonnetje. 

En begrijp me goed, ik wil geen spelbreker zijn, als je jezelf nu lekker met je kokosnoot aan het strand ziet zitten, blijf dan vooral even lekker zitten.

Maar als je dit als way of life zou willen, komen er een paar praktische problemen om de hoek kijken. 

Het is wat meer gedoe om aan je eten en drinken te komen dan thuis bij de appie om de hoek een bestelling plaatsen en die laten bezorgen of ff zelf ophalen. Een beetje onhandig als je onverwacht bij de buren op bezoek wil. En familie-bezoek is niet in een middagje weer weg. Toch kan je best een prima leven leiden op een eilandje. In elk geval voor een tijdje. 

Eilandhoppen als ondernemer

Ondernemers hebben ook vaak eilandjes binnen hun business. Allerlei verschillende eilandjes, waar ze alleen of soms met anderen samen werken.

Feitelijk doen ze aan eilandhoppen in hun eigen bedrijf 🙂

En hoe erg is dat?

Daarvoor gaan we even terug in de tijd. 

Eilandautomatisering

In de tijd dat ik startte in de ICT – in de ziekenhuizen – hadden we vaak te maken met eilandjes. Een afdeling of een enkele arts had een database gebouwd of laten bouwen, meestal voor onderzoek en dan er ergens in een ruimte een speciale computer – beeldscherm, toetsenbord en de kast – nee een muis was er vaak nog niet – totaal los van het netwerk van het ziekenhuis. 

Maar er waren meer eilandjes en eilanden; de patiëntadministratie stond los van de inkoop en de declaraties werden ook vanuit een ander systeem gedaan en hier en daar was een systeem om patiëntgegevens te registreren.

Het waren eilandjes, die meestal totaal niet met elkaar verbonden waren of via een fysieke draad.

Mensen waren de verbindende factor met hun stapels papieren met als gevolg veel fouten door verkeerd overschrijven, verloren papieren, onleesbare notities enzovoort. En wat een tijd het kostte om elke dag de dossiers te verzamelen voor de patiënten op het spreekuur. 

Het is bijna niet meer voor te stellen, en toch is het nog van deze eeuw. Zo oud ben namelijk ook nog niet 🙂

Afijn wat heb je aan deze geschiedenisles?

Mensen die ‘verbinden’ in plaats van software

Mensen zijn nu nog steeds een belangrijke schakel in het vastleggen en doorgeven van gegevens en informatie.

Als je als kennisondernemer ook eilandjes in je bedrijf gecreëerd hebt, is het risico dat de informatievoorziening tussen twee eilandjes suboptimaal is. 

Ook ondernemers automatiseren eilanden

Neem nou de financiële administratie: de bonnen, de facturen, de software en de boekhouder vormen samen een eilandje. Met regelmaat wordt de voorraad bonnen en facturen aangevuld en het eilandje draait autonoom verder. Wat als de invoer niet helemaal lekker werkt? Of als de resultaten niet goed teruggekoppeld worden?

Veel ondernemers hebben het gevoel dat er niet veel mis kan gaan, maar grip op je cijfers is lastiger als je alles over de schutting gooit. 

Zo zijn er ook ondernemers die een eilandje hebben ingericht voor een deel van de marketing, bijvoorbeeld de website, een webbouwer/beheerder, WordPress en een contentbuilder en een VA, vormen een eilandje met een veerdienst naar de e-mailmarketing.

De samenhang bewaken is lastig als er geen gezamenlijk punt is voor het eiland website en het eiland e-mailmarketing. 

Nu hoor ik je denken, ja, Mirjan, maar zo zit het niet bij mij of bij mijn klant als jij als VA werkt. We hebben goede afspraken, spreken en mailen elkaar regelmatig en dat werkt prima voor ons. 

Mooi, dan heb ik een vraag aan je. 

Hoe solide is jouw business als systeem?

Als je in grote lijnen uitwerkt hoe de verschillende processen met elkaar samenhangen en hoeveel personen erbij betrokken zijn, hoe solide zit het raamwerk dan in elkaar? Bij jouzelf of bij een van je klanten? 

Deel je in de comments TOP of KAN BETER, afhankelijk van jouw situatie is? Ik reageer sowieso op je bericht. 

Het lijkt me supertof om te lezen, zodat ik mijn beeld dan ook weer kan aanscherpen.  

Scroll naar boven