Wat is de aller-aller grootste fout die ondernemers maken als ze software kiezen?
Ik leg het je uit in deze aflevering van de Making Systems Work podcast.
Liever lezen?
Scroll dan even verder naar Transcript.
Liever luisteren via Apple podcasts of Spotify?
Klik hierboven op ‘Luister via’ om naar Spotify of iTunes te gaan.
Transcript
Software is niet meer weg te denken uit onze wereld; smartphones staan er vol mee. Het is meer smart dan phone, of meer app dan phone. En een kind kan de was doen. Klik, klik en klaar om te gebruiken.
Dus het lijkt alsof werkelijk iedereen verstand heeft van software. Net zoiets als we allemaal verstand hebben van voetbal als er een WK is.
Hoewel software voor jou als ondernemer goedkoop en gemakkelijk beschikbaar is, wil dat niet zeggen dat je daarmee ook met gemak de beste keuze kan maken. De grootste fout die ondernemers maken, zeker online ondernemers, die vinden dat ze heel handig zijn met software – ofwel techniek – maken deze fout.
Voor we verder gaan even dit: Als je straks, na het lezen van een nieuw inzicht hebt gekregen, zou je dat met me willen delen? Stuur me een DM op LinkedIn of Insta. Antwoord krijg je altijd.
Okay, weer terug naar het onderwerp van deze aflevering. De grootste fout die je kan maken als je nieuwe software selecteert.
De grootste fout bij software kiezen
De grootste fout die je als ondernemer kan maken bij nieuwe software kiezen is gewoon op zoek gaan naar een tool of app en het liefst een short-cut nemen.
Wat bedoel ik daar nu weer mee? Als jij een nieuwe tool voor bijvoorbeeld boekhouden of e-mailmarketing nodig hebt doe je misschien wel het volgende.
Je gaat naar een Facebook groep, van je eigen coach of Ambitieuze meisjes of Business Babes NL of je plaatst een oproep op LinkedIn. Vaak zie ik een bericht met een vraag als: welk boekhoudpakket moet ik hebben of welke e-mailmarketingsoftware adviseer jij? Laatst zag ik dit: “Weet jij een handige gratis tool die gebruiksvriendelijk is voor het editen van audio?” Dat gaat natuurlijk niet werken. Het resultaat van zulke oproepen is namelijk dat je reacties krijgt. Iedereen wil je helpen en vertelt je wat je moet kiezen of wat je vooral niet moet kiezen.
Misschien pak jij het anders aan, juist omdat je niet zo’n lijst met random reacties wil verzamelen. Je typt in Google in ‘de beste tool voor x’ vul zelf maar in wat je zoekt. En binnen no time heb je heel veel video’s en artikelen die allemaal wat anders vinden. En dan? Wat ga je dan doen met al die reacties en resultaten? De meeste stemmen gelden? Of ga je voor elk genoemde tool een proefaccount maken?
Of misschien had je al eens zo’n enorme lijst verzameld, en waak je daarvoor. Je vraagt gewoon aan je business coach of VA welke software zij adviseren en die neem je.
Eigenlijk probeer je in alle gevallen een shortcut te nemen naar nieuwe software.
recept voor ellende bij software kiezen
Welke van deze drie routes je ook kiest voor het kiezen van software, het is een recept voor ellende. Hoe dat zo? Dat vertel ik je zo. Maar eerst even over het waarom je probeert een shortcut te nemen bij het kiezen van software. Eigenlijk is dat helemaal niet gek en je bent zeker niet de enige.
De belangrijkste reden is dat het aanbod van software zo enorm is dat we het niet meer kunnen overzien.
Inmiddels staat de teller op bijna 10.000 software oplossingen voor bedrijven. Gewoon om je website te bouwen, de statistieken ervan te analyseren, bezoekers een stapje verder te helpen en nog veel meer. Maar ook planners voor social media, taken en projecten, e-mailmarketing, video marketing, design tools en ga zo maar door. De lijst is eindeloos. Dus logisch dat je niet bij die eindeloze lijst begint.
Een tweede reden dat je voor de short-cut gaat, zijn de lage kosten of investeringen voor software. Huh, denk je misschien nu, hoezo? Maar ga maar na.
Iets wat weinig kost geef je weinig aandacht. Ik analyseer ook niet steeds het totale aanbod als ik nieuwe shampoo nodig heb.
Het feit dat er heel veel software zomaar beschikbaar is en heel vaak gratis of voor een paar euro per maand, betekent dat je de waarde ervan vergeet.
Weet je wat goede software toe aan jouw bedrijf en vooral weet je wat ongeschikte software kost?
Heb je daar wel eens een berekening van gemaakt? Een voorbeeld: ik hoor vaak dat Zapier duur is. Als je Zapier niet kent: het is software waarmee je heel slim kan automatiseren door specifieke gegevens automatisch van de ene pakket naar het andere over te sturen. Een beetje abstract misschien, ik zal er eens een podcast over opnemen. Handige software dus en een abonnement is $20 per maand en dus $240 per jaar.
240 Dollar is gewoon een bedrag, maar als je Zapier slim inzet, bespaart je team misschien wel 10-20u per maand met activiteiten die anders handje matig moeten gaan of fout zouden gaan.
Is dat die $240 waard? Ik denk het wel.
Mijn punt is dat we software niet zien als een waardevolle asset, maar als kostenpost die zo laag mogelijk gehouden moet worden. Terwijl als je wel de toegevoegde waarde ervan berekent, dan wordt het zinvol om je te verdiepen in welke software het meeste waarde toevoegt. Dan ben je niet meer op zoek naar een shortcut.
En tot slot, een derde reden om even snel via via nieuwe software te kiezen, is dat er ook op software ofwel toolgebied heel veel bondscoaches zijn.
Maar er zijn maar weinig specialisten die weten waar je op moet letten bij software kiezen, die je helpen om dat ene software pakket te kiezen in samenhang met wat je al hebt, in lijn met de plannen die je met je business hebt.
Software kiezen: voorkom dit
In de redenen hierboven om voor een shortcut te gaan schuilt ook de verklaring voor ellende.
Als je via een van de shortcuts jouw software kiest, is de kans groot dat die software niet het beste bij jou past. En als iets niet bij je past, word je er niet gelukkig van. Net als bij een relatie, een baan, een teamlid, kortom, net als met alle andere zaken in het leven. Het ouderwetse ‘een goed begin is het halve werk’ betaalt zich ook dubbel en dwars uit als je software kiest.
Verdiep je in de mogelijkheden, start bij wat jij en je bedrijf nodig hebben en als je snel meters wil maken, schakel een specialist in.
Software kiezen 2.0
In deze aflevering heb ik je hopelijk kunnen verleiden om het kiezen van tools of software voor je bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Geloof me, het levert je meer op dan het kost. Steve Jobs zei het al.
Design is not just what it looks like and feels like. Design is how it works.
En juist dat laatste, how it works, vraagt dat je je erin verdiept. Mocht je willen weten wat ik hierin voor jou kan betekenen. Stuur me dan een privébericht op LinkedIn met je vraag en we gaan in gesprek.